Friday, January 22, 2010

کمک بلاعوض ایران به هند و پاکستان

شبکه جنبش راه سبز (جرس):محمدهادی نژاد حسینیان ـ معاون سابق امور بین‌الملل وزارت نفت در گفت‌وگو با ایسنا، مطالب مهمی را درباره امضای خط لوله گاز ایران به هند موسوم به «خط لوله صلح» مطرح کرد.

وی با اشاره به این‌که دو نكته اساسی درباره گازمطرح است، گفت: «اول این‌که قیمت گاز در سطح بین‌المللی روبه افزایش است و دوم آن‌که قیمت گاز در جهت بین‌المللی شدن پیش می‌رود و دیگر همانند سابق براساس قیمت سایر حامل‌های انرژی در هر بازارمحاسبه نمی‌شود».

معاون سابق امور بین‌الملل وزارت نفت بنابر اطلاعات تهیه شده توسط تعدادی از كارشناسان نفت، نتایج حاصل از تخفیفاتی که در فرمول توافق شده مشاهده می‌شود را به این شرح اعلام کرد: «اگر حجم صادرات به هند و پاكستان روزانه 60 میلیون متر مكعب باشد، از جیب مردم ایران روزانه 25 میلیون دلار به هندی‌ها و پاكستانی‌ها تخفیف داده می‌شود و اگر 150 میلیون متر مكعب در روز صادر كند، میزان تخفیف روزانه بالغ بر 55 میلیون دلار خواهد شد و در دوره 25 ساله قرارداد برای حالت اول 225 میلیارد دلار و برای حالت دوم 495 میلیارد دلار تخفیف داده می‌شود. به طور خلاصه قرار است برای رفع تنش بین هند و پاكستان از طرف هر ایرانی 2.3 تا 7 میلیون دلار به شركت‌های گاز هند و پاكستان كمك بلاعوض شود.»!


او خاطرنشان كرد: «براساس فرمول 1.15 + P=6.3% Jcc (؛Jcc متوسط وزنی قیمت نفت خام‌های وارداتی به ژاپن) كه بنا بر گفته مطبوعات هندی فرمول توافق شده برای تعیین قیمت گاز خط لوله صلح است، برای نفت 120 دلار قیمت گاز خط لوله 8.71 دلار می‌شود و این در حالی است كه قیمت گاز در بازار حدود 22 دلار است».

نژاد حسینیان گفت: «عده‌ای می‌گویند كه مجریان این برنامه می‌دانند اگر فرمول قیمت این قرارداد اصلاح نشود، نمایندگان مجلس اجازه اجرای آن را نخواهند داد، ولی با این حال اصرار به امضای آن حتی با قیمت های پائین دارند تا به مردم بگویند قراردادی را كه چندین سال در دست مذاكره بوده و دو دولت قبلی نتوانسته بودند آن را امضا كنند، ما با قاطعیت امضا كردیم».

No comments:

Post a Comment

 
Free Web Counter